17 mei 2009

~Het meisje met de zwavelstokjes~

ook nog haar pantoffels kwijt geraakt!     Het meisje met de zwavelstokjes is een sprookje
van de Deense schrijver Hans Christian Andersen.
Klik op onderstaande link voor meer info over de schrijver:
Hans Christian Andersen

Het is zo koudHet verhaal gaat over een meisje dat op oudejaarsavond
op haar blote voeten door de stad zwerft.
Alle mensen doen inkopen of zitten gezellig met zijn
allen thuis in de warmte van het haardvuur.

Ze verbeeld zich een lekker warm huisHet meisje zit buiten en moet zwavelstokjes verkopen.
Eerder durft ze niet naar huis. Ze krijgt het zo koud
dat ze een stokje opsteekt... dan ziet ze plotseling een
lekker warm huis, ze zit aan tafel in een leuk gezin.
Dan wordt het weer koud en zit ze weer op straat.
Vol hoop strijkt ze nog een stokje af.
Dan heeft ze het nog even warm.
Dit keer zit ze totaal ergens anders.

Ze ziet haar grootmoeder.Ze blijft stokjes afstrijken en als ze het
laatste stokje afstrijkt, ziet ze haar grootmoeder.
Ze mag met haar grootmoeder mee.
Het lichtje dooft, maar het meisje met
de zwavelstokjes is nu bij haar grootmoeder.
Voor altijd warm…

Voor altijd warm.De volgende dag wordt ze gevonden.
Een blauw en doodgevroren meisje,
met een glimlach om haar mond....

Het meisje met de zwavelstokjes efteling Op 15 december 2004 opende de Efteling zijn
25e sprookje in het Sprookjesbos:
Het meisje met de zwavelstokjes ter gelegenheid
van het 200e geboortejaar van de schrijver
Hans Christian Andersen in 2005.

Het verhaal is uit eigen collectie!
~Illustrator is onbekend~

5 opmerkingen:

Hermes zei

Lovely story, had nearly forgotten that. Thanks for reminding me.

Anoniem zei

Hey, deze plaatjes van het meisje met de zwavelstokjes komen uit een boekje dat ik vroeger had. Mijn ouders hebben deze ooit weg gegooid. Weet jij waar ik het nog ergens kan vinden ?

Groetjes Nele

Anna zei

Hi Nele
ik denk dat je gewoon op internet zou kunnen zoeken of op boekenbeursen, rommelmarkten ed.

Juliette zei

Zo te zien ben ik niet de enige die op zoek is naar het Sprookjesboek waaruit deze plaatjes komen. Heb jij enig idee wie deze plaatjes geschilderd heeft? Misschien kan ik er op die manier achter komen hoe het boek heet!

Mijn e-mail is; dude.thealiensarecoming@live.nl

Groetjes!

Anna zei

Hallo Juliette
het verhaal komt uit het boek...
de sprookjes van hans christian andersen

de illustrator word er niet in vermeld.